Project IJzersterk Saga's. Hoofdstuk 1: Maikel

Ik had niet normaal veel honger en alles zag er lekker uit.

In 7 weken haalde Maikel dit resultaat:

IMG_9959
277fadfa-4adf-424a-a85a-d2f2d8b9372f

Het begon allemaal toen Maikel zag wat Thomas van der Vlugt, bekend van StukTV, bereikte met behulp van Project IJzersterk. “Ik was al 2 jaar bezig met fitness om fit te blijven, maar ik vond het tijd voor een nieuwe stap. Iemand die mij echt gaat laten groeien en mij bewust laat worden van de belangrijke dingen om progressie te boeken.”

Daar helpen wij bij Project IJzersterk natuurlijk graag bij. De eerste stap in elk trainingstraject is een duidelijke doelstelling. “Mijn doel was vooral resultaat halen voor het oog en beter worden in bepaalde oefeningen.” Zeven weken na het starten van het traject was Maikel jarig wat een mooi moment creëerde om naar toe te werken. Vlak voor zijn verjaardag zelf werd er een fotoshoot gepland om het behaalde resultaat vast te leggen. 

Het plan

Een ambitieus doel heeft een strak plan nodig. Wat waren volgens coach Thijs de prioriteiten? “Zeven weken was kort dag waardoor er weinig ruimte voor fouten was. We moesten gelijk vlammend van start. De prioriteiten in zo’n traject zijn vetverlies en spierbehoud. Dit in kaart brengen is essentieel en hiervoor wogen we dagelijks het lichaamsgewicht, mat Maikel wekelijks zijn taille, bovenarm en bovenbeen en hielden we de prestaties in de gym goed in de gaten.” 

Maikel was bereid 5x per week te trainen. Thijs koos voor een full body routine vanwege de flexibiliteit. In de loop van het programma werden de setjes verhoogd wanneer het kon tot de week van de shoot.

Om resultaat te boeken was het belangrijkste voor Maikel een calorietekort creëren en voldoende eiwitten eten. Op basis van Maikel zijn situatie was het doel om 2100 calorieën te eten en 130-160 gram eiwitten. De meest effectieve manier om dit te doen is tracken wat je eet in een app als MyFitnessPal. Hier kwam Maikel de eerste uitdaging tegen:

“Ik was het helemaal niet gewend om al mijn voeding te tracken en de eerste twee weken had ik dit minimaal gedaan. Er gebeurde niks met mijn gewicht. Maar toen ik echt volle bak focuste daar op en alles invoerde om zo onder mijn dagelijkse behoefte uit te komen ging het snel! Het was even wennen maar als je het elke dag doet wordt het een gewoonte. Het scheelde dat door corona alle restaurants etc dicht gingen. Ik ben iemand die houdt van uit eten gaan en ergens lunchen maar dat betekent ook dat het lastig is om precies in te voeren wat je binnen krijgt. Doordat dit niet meer ging kon ik mijn voeding elke dag precies tracken omdat ik zelf wist wat ik binnen kreeg.”

Aanpassingen onderweg

Het lukt bijna nooit met een plan in een keer een doel te halen. Ook bij Maikel waren er onderweg aanpassingen nodig. De eerste kwam na week vier toen het lichaamsgewicht stagneerde. De standaard procedure op zo’n moment is de calorie-inname 10-20% verlagen. Om die reden was het nieuwe dagelijkse target 1800 calorieën. De eiwitten bleven hetzelfde. Daarnaast was er ruimte voor verbetering in Maikel zijn slaapgewoontes. Slaap is een enorm belangrijk wapen in spierbehoud en het creëeren van vet verlies tijdens het droogtrainen. Dat is getackeld door slaap te gaan tracken en cafeïne gebruik na 16.00 te stoppen. 

1800 calorieën is niet veel, maar Maikel had een ambitieus doel. “Ik vond de laatste 2 weken vooral heel zwaar omdat ik niet normaal veel honger had en alles zag er lekker uit. Maar door de juiste discipline en in je achterhoofd na mijn verjaardag mag ik weer wat meer eten, ging dat wel goed.” 

Het eindresultaat

Uiteindelijk is het na zeven weken gelukt om veel resultaat te boeken. In totaal verloor Maikel 3,5kg en 3cm taille omtrek. Dit is compleet te danken aan zijn inzet, hij heeft namelijk geen een training gemist en bijna iedere dag volgens het plan gegeten. Dit was niet makkelijk. Wat waren de sleutels tot succes voor Maikel? “Consistentie en discipline. Het tracken van voeding en constant vijf tot zes dagen per week bezig zijn met sport. Daarnaast ben ik ook begonnen met het preppen van voeding waardoor ik makkelijker wist wat ik binnen kreeg. Niet alleen rijst, broccoli en kip maar ook pasta bakjes en ander soort maaltijden gewoon lekker preppen en tijdens het maken ervan invoeren wat een bak ongeveer is aan calorieën. Hierdoor at ik lekker gevarieerd en wist ik precies wat ik binnen kreeg.” 

De volgende stap

Na dit intensieve droogtraintraject gaat Maikel door met een groeifase om spiermassa op te bouwen en nog meer progressie te boeken in de gym. 

 

Wil jij ook zulke resultaten onder professionele begeleiding? Check dan snel onze online coaching service. 

Close
About