Je houd van trainen, je houd van een drankje, maar kunnen ze wel samen gaan? We nemen het met je door. 

Aantal woorden: 850

Leestijd: 3-5 minuten

De lockdown lijkt over. De terrassen, barren en festivalterreinen stromen vol terwijl de tab leeg stroomt. Als je daarnaast ook graag naar de gym gaat is het de vraag hoeveel invloed dit heeft op je gains. Het is geen geheim dat alcohol je progressie eerder tegenwerkt dan helpt. Maar op welke manieren gebeurt dat? En hoeveel kun je wel drinken zonder het negatieve effect te ervaren? Spoiler alert ‘skinny bitches’ zijn niet de oplossing.

Het effect van alcohol op je herstel

Dat tien pils voor je training geen goed idee is leek ons logisch. Als je hier niet van overtuigd bent horen wij achteraf graag hoe het experiment verliep. Maar na je training drinken komt waarschijnlijk vaker voor. 

Het voornaamste probleem met alcohol is dat het je testosteron verlaagt en je cortisol verhoogt. Cortisol is een stresshormoon wat niet per se slecht is, maar teveel ervan kan je herstel verhinderen. Testosteron is uiteraard berucht om zijn spieropbouwende effecten. 

Daarom zal alcohol zeker een negatief effect hebben op je herstel. Later vertellen we je hoeveel je wel kunt drinken zonder daar nog veel last van te hebben. Jammer genoeg heeft alcohol ook op een aantal andere manieren effect op je gainz. 

Alcohol en je nachtrust

De goede ouwe nachtrust. Daar is hij weer. Zo saai, maar zo effectief. Het beste supplement voor spiergroei en het is nog gratis ook. Alcohol steekt hier daarentegen zonder aarzeling een stokje voor. 

Het eerste van alcohol doet is de kwaliteit van je slaap verminderen. Hierdoor herstel je minder goed. Vaak voelt het alsof je dieper slaapt wanneer je gedronken hebt. Maar je bent gewoon meer ‘bewusteloos’. 

De tweede manier waarop alcohol je slaap verstoord is door de vochtafdrijvende werking. Je moet daardoor vaker naar de wc ‘s nachts. 

Als derde drink je meestal in de avond tot diep in de nacht. Door het verstoren van je natuurlijke ritme op die manier slaap je korter en wederom slechter. Dit effect stroomt ook door naar de dagen erna waarmee je je ‘slaap schulden’ nog moet afbetalen.

Word je dik van alcohol?

Voor je resultaat is de juiste calorie-inname altijd essentieel. Gelukkig heeft alcohol hier vrijwel geen effect op. 

Geintje. Het gooit onwijs veel roet in het eten. 

Als eerste bevat een gram alcohol 7 calorieën. Een gemiddeld drankje bevat ongeveer 14 gram alcohol waardoor je al snel rond de 100 calorieën zit per drankje. Daar komen de bijkomende koolhydraten ook nog bij. Hierdoor kunnen een aantal drankjes op een avond al snel de hoeveelheid calorieën van een grote maaltijd evenaren. 

Ten tweede zorgt alcohol ervoor dat je remmen los gaan. Niet alleen op de dansvloer, maar je krijgt veel meer trek in vooral vet en zout eten. Het is geen toeval dat döner zaken nachtdiensten draaien en de saladebar niet. Naast dat je meer trek hebt in snaaierij ben je ook minder goed in staat jezelf in te houden in situaties waar dat normaal geen probleem was. 

De kater

Hier komen al de voorgaande problemen nog een keer samen. De dag na je tankfestijn word je brak wakker. Door je vermoeidheid kun je jezelf minder goed inhouden. Dit maakt gezonde keuzes lastig en waarschijnlijk eet je het liefst alleen maar troep. 

Als je jezelf naar de sportschool hebt weten te slepen is het duimen voor een goede sessie. Maar de hoop is laag. Door de alcohol is je lichaam uitgedroogd en je korte nachtrust heeft ook niet geholpen. 

Hoe kun je drinken zonder problemen?

Zoals alle fitness vragen worden beantwoord met ‘dat ligt eraan’. Kunnen we dat hier ook doen. Je kunt namelijk ‘veilig’ drinken zonder al teveel negatief effect.

Voor de meeste mensen heeft 0,5 gr alcohol per kg lichaamsgewicht weinig tot geen effect op je herstel. Zoals eerder genoemd is een gemiddeld glas 14 gr alcohol. Voor de meeste mensen betekent dit twee tot drie drankjes. 

Let op dat wanneer je dit doet maar je slaap ervoor opgeeft je alsnog de gevolgen daarvoor moet ondervinden. 

De meeste onderzoeken gedaan naar het effect van alcohol op trainen bijvoorbeeld zijn op korte termijn en niet erg uitgebreid. Je kunt je afvragen wat het effect is op lange termijn van elke avond twee tot drie drankjes. In de onderzoeken die zijn gedaan naar het lange termijn effect van alcohol op je gezondheid kwam de consensus dat de enige gezonde hoeveelheid alcohol 0 was. 0 glazen per dag. Maar vaak drink je samen met vrienden, familie of op sociale gelegenheden. Deze zijn allemaal onwijs belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Trainen vind je vast ook belangrijk, maar misschien is een beter herstel niet het overslaan van een verjaardag waard. 

Met die twee overwegingen raden wij de meeste van onze klanten aan max twee avonden per week twee tot drie drankjes te drinken. Te genieten van het leven, maar niet onnodig je gezondheid en herstel te belemmeren.

Dit waren de feiten en adviezen. Hopelijk kom je hiermee de zomer door. Eigenlijk had de reclame het altijd al bij het juiste eind. 

“Geniet, maar drink met mate”

Coach Thijs

Thijs Haasnoot

Coach en co-founder bij Project IJzersterk

Close
About